Érdekességek

C vitamin szervezetünk fontos vitaminja. Tudj meg róla többet: http://cvitamin.net/

Napjaink új diétás módszere a paleolit diéta. De mit is tudunk róla igazából. Mi a marketing és és mennyire hatásos? Az alábbi oldalt ajánlanánk paleolit diéta témában: http://paleolit.net/.

Másik nagy sláger manapság a zöld kávé és a zöld kávé kapszula. A kérdés csak hogy egy kapszulától mennyire fogyhatunk, vagy tényleg annyira hatásos a zöld kávé kávéként fogyasztása. Olvassunk utána: http://zoldkave.net/

Mi az a ginkgo biloba?
A ginkgo biloba vagy röviden ginkgó nem más, mint a páfrányfenyő, ami egy lombhullató, gyógynövényként is ismert kétlaki fa. http://ginkgobiloba.hu/

A C vitaminok -ról általában

c vitaminA C-vitamin vagy másik nevén az aszkorbinsav a hexuronsav laktonja. Ez a vízben jól oldódó vegyület erősen redukáló. Ha teljesen oxidálódik, akkor elveszíti vitaminhatását. Képlete: C6H8O6.

 

Mi a C-vitaminok szerepe?

A C-vitamin nagy szerepet játszik a sejtek biokémiai folyamataiban, ezekben mint hidrogén-donor vesz részt. E vitaminnak 85%-a is képes felszívódni. A C-vitamin hozzájárul a vas felszívódásához is. Az állatvilág számos faja képes előállítani, de az ember nem képes a szintetizálására.

 

Milyen esetben igényel a szervezetünk több C-vitamint?

Ha környezeti stressz hatások érnek minket vagy ha erősen dohányzunk, akkor szervezetünk nagyobb mennyiségű C-vitamint igényel. De akkor is többet kell bevinnünk a szervezetünkbe, ha gyógyszereket vagy fogamzásgátlókat szedünk. A lázas állapot, műtéti beavatkozások is növelik a szükséges adag mennyiségét.

 

 

Mennyi az ajánlott napi mennyiség?

A hivatalos álláspont az, hogy az egészséges ember napi C-vitamin szükségletét a helyes táplálkozásból fedezni lehet. A napi ajánlott mennyiségnek 80 mg-ot írnak elő, de a mai világban nem véletlen, hogy 500-1000 mg, sőt még nagyobb kiszerelésekkel találkozunk. Sajnos ételeink minősége annyira leromlott, hogy szükséges lehet a C-vitamint tabletta formájában pótolni.

 

A C vitaminok forrásai

Sok C-vitamint találunk az alábbi zöldségekben: zöldpaprika, paradicsom, burgonya, fejes saláta, káposzta, brokkoli, kelbimbó, karfiol. A gyümölcsök közül elsősorban az áfonya, a som, a szeder, a ribizli, a csipkebogyó, a narancs, a citrom és a grapefruit tartalmazzák nagy mennyiségben. Ezeket a zöldségeket, gyümölcsöket érdemes nyersen vagy párolva fogyasztani, mert így megőrzik vitamintartalmukat. A hosszú áztatás, főzés, fagyasztás jelentős vitaminveszteséggel jár. 

 

C vitaminok hiánya

A C vitamin hiánya következtében fellépő komoly betegség a skorbut. Ezt a betegséget a száraz bőr, emésztési zavarok, fogínysorvadás és meglazult fogak jellemzik.

A hosszan tartó C-vitamin hiány esetén növekszik a szív- és érrendszeri megbetegedések és a rák kialakulásának rizikója. Az érelmeszesedés és a szívroham kialakulásának kiváltó oka lehet a C-vitamin hiánya.

 

 A gránátalma nagy mennyiségben tartalmaz polifenolokat, C-vitamint, flavonoidokat, gyümölcscukrot és leggazdagabb forrása az ellagsavnak

A c vitamin mellett ne feledkezzünk meg a d vitamin fontosságáról se! D vitamin egy része pótolható napozással, azonban kellő mennyiségben igazán csak plusz bevitellel lehet pótolni!