C-vitamin rendelése

A C-vitamin felfedezése - Szent-Györgyi Albert

(5/5)

124 éve, 1893-ban született Budapesten az a magyar orvos és kutató, aki a C-vitamin felfedezésével Nobel-díjat érdemelt ki. Ő Szent-Györgyi Albert, aki először a paprikából vonta ki ezt a szervezet számára nélkülözhetetlen vitamint.

A legenda úgy tartja, hogy Szent-Györgyi, leghíresebb biokémikusunk egyáltalán nem kedvelte a paprikát, a világhírnevet mégis ez a zöldség hozta el számára. Felesége a tízóraijához mindig csomagolt egy paprikát, ám a tudós ezt, ahelyett, hogy elfogyasztotta volna, vizsgálni kezdte és egy nagyon értékes anyagra bukkant.

Valójában azonban kissé máshogy alakult a történet. Szent-Györgyi sok kutatást végzett külföldön az 1920-as években és egyszer valamilyen ismeretlen anyagot talált a mellékvesében. Hazatérve utazásából Szegeden olyan növényt keresett, melyből ezt az anyagot nagyobb mennyiségben ki lehet vonni. Erre pedig a paprika tökéletes választásnak bizonyult, hiszen 10 liter présnedvből 6,5 gramm savat nyert ki. Ezt a savat később - egy másik kutatóval egy időben - nevezte el C-vitaminnak és a skorbutra utalva az aszkorbinsav nevet adta neki. Felfedezésének köszönhetően lehetővé vált az aszkorbinsav nagy mennyiségben való előállítása.

A tudóst már 1934-ben jelölték Nobel-díjra, de csak az 1937-es évben kapta meg. A biokémikus emberi nagyságát és szerénységét bizonyítja a tény, hogy az érmét a szovjet-finn háború idején a finneknek ajánlotta fel. Később egy tehetős finn megvásárolta és a Magyar Nemzeti Múzeumnak ajándékozta. A szerény tudós így nyilatkozott a díjról: 

“Én, mint polgár sose tettem többet, mint amit kötelességemnek ítéltem. És mint kutató, sose tettem mást, minthogy a saját kíváncsiságomat elégítettem ki. Ami ezt a diplomát kettősen értékessé teszi nekem, hogy a saját egyetememen és a saját hazámban kaptam ezt a kitüntetést.”

Szent-Györgyi egyébként Szegeden kezdte el tanulmányozni az izommozgást és ezen a területen is számos eredményt ért el. A II. világháborúban még politikai szerepet is vállalt: közreműködött a háborúból való kiugrás előkészületeiben. A háború után pedig az USA-ban lelt otthonra és itt kezdte tanulmányozni a rosszindulatú daganatok és a rákos sejtek működési elveit.

C-vitamin

 

A hideg idővel a meghűléses megbetegedések időszaka is megkezdődik. Szerencsénkre most még bőven találunk friss árut a piacokon, amelyekkel ajánlatos kiegészíteni és feltuningolni vitaminraktárainkat, ha a nyirkos időben is szeretnénk egészségünket megőrizni. Azonban azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a koronavírus-járvány nem tűnt el a mindennapjainkból, ezért sokan nem szeretnek otthonról eljárkálni, amennyiben az nem létfontosságú, így a szükséges vitaminokat nem csak friss zöldségek és gyümölcsök, hanem táplálékkiegészítők formájában is be tudjuk vinni szervezetünkbe. A hideg időben nagyobb részt zsírosabb, vitaminokban szegényebb ételeket vagyunk hajlamosak fogyasztani. Ezen kívül kevesebb napfény ér minket, ezért jobban oda kell figyelnünk a nélkülözhetetlen vitaminok és nyomelemek pótlására.

Az immunrendszer megfelelő működéséhez hozzájáruló vitaminok közül a legtöbbeknek a C-vitamint jut eszébe először. A C-vitamin, mint az egyik közismert antioxidáns, óvja a szervezetünk sejtjeit az oxidatív sérülésektől, melyeket a szabad gyökök idéznek elő. A C-vitamin ezen kívül növeli a fehérvérsejtek előállítását is, melyek a vírusok és a baktériumok indukálta támadások visszaverésében segédkeznek. Jó tudni, hogy rengetek gyümölcs (pl. citrusfélék) és zöldség (pl. paprika) finom és hamisítatlan C-vitamin forrás.

C-vitamin szükségessége

Hogy miért is van szüksége szervezetünknek C-vitaminra? Többek között ez a vitamin járul hozzá immunrendszerünk normál működéséhez, az optimális kollagén termelődéshez és ezáltal a bőr, a fogak és fogíny, a csontozat és porcok, amellett az erek normál állapotának, működésének fenntartásához, a normál pszichológiai funkció fenntartásához, csökkenti a fáradtság és a kifáradás érzetét, segíti az idegrendszer normál működését, valamint kutatások támasztják alá szerepét a rák megelőzésében és a gyógyulás támogatásában.

 

Felvetődhet a kérdés, hogy az egészségünk fenntartásában ilyen fontossággal bíró vitaminból milyen mennyiségnek kell rendelkezésére állnia az emberi szervezetnek nap mint nap. Lehetséges-e túladagolni a C-vitamint? Az javasolt C-vitamin beviteli mennyiség Magyarországon 90 mg/nap, amit egy kiegyensúlyozott étrenddel nagyon könnyen lehet biztosítani szervezetünk számára. Szakmai körökben az elfogadható maximális beviteli mennyiség maximálisan napi 2000 mg-ot jelent. A táplálkozás általi C-vitamin túladagolás tulajdonképpen kizárt, azonfelül a felszívódásukban megmutatkozó differenciák miatt is ajánlott a természetes forrásból származó C-vitaminokra tenni a voksunkat. Amennyiben egészséges a szervezetünk, nincs rejtett velünk született vese problémánk és megfelelő mennyiségű vizet fogyasztunk, táplálékkiegészítők által sem adagolható túl a C-vitamin.

Vélemények (5)

EADAM77

2020. Apr 22.
Ami tetszik:minde
Ami nem tetszik:-

jóó

nóri

2019. May 15.
Ami tetszik:sok minden
Ami nem tetszik:-

:) NAAAAAAGGGGYYYYOOONNNNN JÓ!

b.m

2019. Feb 25.
Ami tetszik:minden
Ami nem tetszik:nincs ilyen

:D

Edina

2018. Dec 08.
Ami tetszik:Normálisan minden le van írva róla minden.
Ami nem tetszik:ilyen nincs

Projektmunához tökéletes a suliban.

Bicskei Petra

2017. Oct 09.
Ami tetszik:minden tetszett
Ami nem tetszik:nem volt semmi olyan amin nem netszett volna

:)